Commodore Szerviz és Restaurátor - Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
Commodore Szerviz és Restaurátor
C= | szerviz | Commodore | Commodore Amiga, Commodore PC | ZX Spectrum | Enterprise | Atari | Videoton TVC | CPC | HT | billentyűzet | fejlesztések | értékesítés | elérhetőség
első lépések: Commodore 64,SX-64,VIC-20,16,116,+4,128 | Commodore Amiga | ZX Spectrum | Enterprise | Videoton TVC | HT | Amstrad/Schneider CPC


Commodore 64, 64C, 64G, SX-64, VIC-20, VC20, 16, 116, Plus 4 és 128 első lépések


Nagyon sok levelet és üzenetet kapunk a Commodore 64, 64C, 64G, SX-64, VIC-20, VC20, 16, 116, Plus 4 és 128 számítógépek alapvető használatával kapcsolatban. Ezért megpróbáljuk pár sorban összefoglalni a legfontosabbakat.

Arra azért mindenkit figyelmeztetnénk, hogy ezek a több mint 30 éves készülékek restaurálás nélkül nem igazán fognak sokáig működni. Kisebbik gond az, hogy most elindulnak, aztán később nem működnek. Nagyobbik gond az elektrolit kondenzátorok elektrolit folyadékának lassú, igen kártékony hatása, vagy az eloxidálódott IC foglalatok kontakthibáiból adódó IC elhalálozások. És még hosszasan sorolhatnánk.

Nem lehet megjósolni, hogy ezek a készülékek, amiket egykor pár évre terveztek és ma, 30 év után is elindulnak, meddig fognak még működni. Annyi elmondható, hogy a 2018-óta restaurált gépek a mai napig jól működnek. Ráadásul, van közöttük nem kevés gamer és zenész, akik szinte éjjel-nappal használják őket.

Tárolásukról annyit, hogy zacskóba csomagolva (nem kell hermetikusan lezárni), dobozukban, vagy szekrényben érdemes őket tárolni. Fűtetlen szoba, tetőtér, garázs és pince szóba se jöjjön. Azt már biztosan nem fogják túlélni.

TV-re kötés
Alapvetően kétféleképpen lehet LCD TV-re kötni Commodore számítógépünket, egyik megoldás a hagyományos RF (rádió frekvenciás) kábeles. RF kábel esetén a TV-t az UHF 36-os csatornára kell hangolni. Amennyiben az RF modulátort esetleg valaki már elhangolta, akkor e csatorna környékén elő kell tűnnie valahol a képnek.

Amennyiben nehezen találja meg a képet hangolás közben, vagy az csak egy fekete kép, akkor a gép sajnos rossz lehet. Ezt a hibát otthon már nem lehet orvosolni, hozza be hozzánk, vagy küldje el a gépet és ránézünk, mi lehet a gond vele.

Másik megoldás a Compozite, vagy Chroma – Luma azaz Video és S-Video kábellel való csatlakoztatás. Azt tudni kell, hogy a Commodore gépek Compozite és Chroma – Luma kimenetei nem a megszokott Video és S-Video szabványoknak megfelelőek. Előfordulhat, hogy LCD TV esetén meg sem jelenik a kép. Régi CRT TV, vagy monitor esetén ilyen gond nincs.

HDMI/VGA… ezt sajnos felejtsük el. Vannak ugyan 10-15.000.- Ft értékben átalakító dobozok, amik megbirkóznak a feladattal, de ezeknek utána kell olvasni a fórumokban, hogy pontosan mely modellekkel és típusokkal működik a dolog. Azt azért ne felejtsük el, hogy amelyik pl. 64-en működik, az pl. Plus 4-en közel sem biztos. Ha mégis HDMI/VGA bemeneteket szeretnénk használni, akkor pl. Ebay-en vannak olyan összerakott átalakítók, amik ezt tudják, de nem meglepően ezeknek az ára 40-50.000.- Ft-nál kezdődik. Azért ezt mindenki időben mérlegelje.

bekapcsolás
A számítógép első bekapcsolása előtt nagyon fontos, hogy a tápegységünk feszültségeit ellenőrizzük le. Mostanában, nagyok sok tápegység halálozik el és ezzel együtt a számítógép is. Tipikus eset, mikor egy tápegységgel nem indul egy számítógép, akkor azt kipróbálva egy másik számítógépen, azt is elhaláloztatjuk vele. Manapság fillérekért lehet venni multimétert, amivel a szükséges feszültségértékeket könnyedén le tudjuk ellenőrizni. Amennyiben nincs ebben jártasságunk, akkor inkább hozzák be a Szervizbe a számítógépet és annak tápegységét, majd együtt bekapcsoljuk. Természetesen, mindezt díjtalanul.

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore VIC-20, VC20 (kerek csatlakozós), 64, 64C, 64G, Plus 4 (kerek csatlakozós) tápegységdugó feszültségek mérése (PSU pinout)
Commodore VIC-20, VC20 (kerek csatlakozós), 64, 64C, 64G, Plus 4 (kerek csatlakozós) tápegységdugó feszültségek mérése (PSU pinout)

Vannak olyan csatlakozódugók, ahol csak 4 tüske látszik. Ezek a spórolós dugók, teljesen normálisak, ugyanúgy használhatóak.


Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore Plus 4 tápegységdugó feszültségek mérése (PSU pinout)
Commodore Plus 4 tápegységdugó feszültségek mérése (PSU pinout)

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 128 tápegységdugó feszültségek mérése (PSU pinout)
Commodore 128 tápegységdugó feszültségek mérése (PSU pinout)
Egy Commodore 128 számítógépbe bedugható az Amiga tápegysége is, DE ezt meg NE próbálja! Ellenkező esetben a Commodore 128 teljesen tönkremegy.


Commodore számítógépünk a tápegységről direktben kapja a feszültségeket és nincs bennük külön védelem a túlfeszültségek ellen. Így egy rossz táp, szinte az összes IC-t megölheti. Persze minden javítható... csak kérdés, ezért érdemes-e erre áldozni, vagy inkább kicsit várunk és ezt a pénzt másra költjük. Tápegység okozta gondokról bővebben itt olvashat:
mai modern Commodore 64, 1541/II (1581) floppydrive tápegységek

Örök dilemma, hogy a különböző Commodore 64, 64C, 64G, VIC-20 és Plus 4 tápegységek használhatóak-e egymással? Igen. Bármelyik Commodore 64, VIC-20 és Plus 4 kerek csatlakozós tápegység használható bármelyik géptípushoz. Későbbiekben a Plus 4 számítógépek kerek tápcsatlakozóját lecserélték négyzetalakúra. Ha nem lehet beszerezni ilyen csatlakozós tápegységet, akkor a PCB csatlakozóját át lehet cserélni kerek csatlakozóra.

Nagyon fontos! A Commodore 128-as tápegység NEM helyettesíthető az Amiga 500, 600, 1200-es tápegységeivel. Sajnos e két modell csatlakozója megegyező, így könnyen felcserélhető. Amennyiben a 128-ra Amiga tápegység lett rádugva, akkor igen költségesen lehet csak rendbetenni. Honnan ismerjük fel melyik tápegységet tartjuk a kezünkbe? Rá van írva az aljára.

Amennyiben egy Commodore 16, 116 számítógép tápegységét nem találjuk, akkor csak olyan 9V DC tápegység csatlakoztatható rá, aminek a belső érintkezője a -, a külső +. Ez az úgynevezett fordított polaritású csatlakozó. Alapesetben pont a normál csatlakoztatású (ahol a belső érintkező a +) tápegységek kaphatóak. A gyári tápegységek 800mA-esek, ez azt jelenti, hogy max. ennyi áramot tudnak leadni. Ha ettől többet is tud, az nem baj. Természetesen a ZX Spectrum 16k, 48k, + -os és Enterprise tápegységei ugyanúgy használhatóak a 16 és 116-os számítógépekhez. Fordítva is igaz, de az Enterprise gyári tápegysége 1,4A terhelhetőségű. Ezért ehhez is használható próba erejéig, de oda biztosan nagyobb áramú tápegységet kell keresni.

Vannak olyan Commodore VIC-20, VC20 számítógépek, melynek tápegységei 9V AC, két tűs csatlakozósak. Sajnos ez a csatlakozótípus megegyezik a régi pl. táskarádiók 230V AC csatlakozóival. Nehogy ezt valaki rádugja és bedugja a konnektorba! Ezekhez a gépekhez 9V 2A váltóáramú tápegység szükséges. Fontos a 2A terhelhetőség, különben nem fognak elindulni.

Nagyon fontos, hogy bekapcsolás előtt minden készüléket és kiegészítőt kikapcsolt állapotban kell összekötni. Még a TV-is legyen kikapcsolva, ellenkező esetben néhányszori videókábel rádugását követően a SID nagy valószínűséggel elszáll. Ez már a harminc év hozadéka...
A kiegészítők közül kiemelnénk a Cartridge-ot, amit szintén kikapcsolt állapotban lehet csak rádugni, vagy cserélni.

A be- és kikapcsolási sorrend sem mindegy. A TV bekapcsolását követően, elsőnek a floppymeghajtót, majd a számítógépet kell bekapcsolni. Kikapcsolás esetén első a számítógép, majd a floppydrive.

A Juhász Jácint féle SD2iEC-kel (floppyemulátor) nincs sok dolgunk, mert ez a készülék a számítógépből kapja az áramot. Így az a géppel együtt kapcsolódik be/ki. Bővebben az SD2iEC-ről itt olvashat: SD2iEC Juhász Jácint fejlesztés. Az Éliás Sándor féle SD2iEC-nek saját tápegysége van, ezért azzal úgy kell eljárni, mint egy valódi floppymeghajtóval, tehát a fentiekben leírt sorrendet kell betartani.

Amennyiben megfeledkezünk a sorrendről, akkor nagy valószínűséggel a floppymeghajtóban, vagy a számítógépünkben kinyírunk egy-két logikai IC-t. Nem nagy költség, csak bosszantó, ha sűrűn kell hozzánk elhozni.

A 1541, 1541C és 1541/II floppymeghajtók esetében pár alapvető hiba elő szokott fordulni bekapcsolást követően. Egyik ilyen hiba, hogy folyamatosan forog a motor és mindkét LED világit, vagy az állapotjelző LED villog. Ez sajnos PROM csere, ami nem nagy összeg, de sűrűn előfordul. 1541/II esetében e hiba kiváltó oka a tápegység elhalálozása lehet, itt is mérni kell a tápegység feszültségeit. Másik rendszeres hiba az olvasási hiba, vagy nem reagálás parancsokra. Ez utóbbi hiba okozója többnyire egy-két logikai IC, míg az olvasási hiba lehet logika IC, de akár fejhiba is.

lemezbeolvasás
Ha eddig eljutottunk, akkor sokan elgondolkoznak, hogy hogyan is kell egy játékot betölteni… legyünk őszinték, harminc év után nem gondolnám, hogy ez mindenkinek menne fejből.

Mielőtt belevágunk a lemezek olvasásába, nagyon fontos azokat egyesével átnézni. Ezek a 30 éves lemezek, szinte mindegyike működni fog, még ha ezen meg is lepődünk. A nem megfelelő tárolás következtében ezek kárt is okozhatnak. Karcos lemezekkel nincs probléma, azok berakhatók a floppy meghajtóba, maximum egy-egy játék nem fog elindulni az adatvesztés miatt. Poros és foltos lemezekkel viszont baj lehet. Előbbi esetben a fejet karcolhatjuk össze, míg utóbbi esetben koszt vihetünk fel a fejre, ezáltal azt a hibát keltve, hogy a fej, vagy meghajtó nem jó. Erről bővebben itt olvashat: Commodore 5 1/4 DS-DD lemezek.

A floppymeghajtó használata előtt, először is azt kell tudni, hogy a SERIAL BUS-ra összesen 4 eszköz köthető egyidőben (akár négy floppy meghajtó is). Ha több eszközt használunk, akkor azokat manuálisan sorszámozni kell: 8, 9, 10 vagy 11. A számozási sorrendnek nincs jelentősége, össze–vissza is számozhatunk, csak utána kicsit nehézkes lesz az azonosítás. Alapból minden lemezmeghajtó 8-as számra van beállítva.
(Ez a számozás hasonló, mint a régi SCSI eszközök manuális számoztatása, bekapcsolás előtt.)

A lemezkatalógus beolvasása: LOAD "$",8 majd LIST parancs kiadása. LOAD a betöltés, míg a "$" hogy a tartalomjegyzéket kérjük. A ,8 az előzőekben taglalt készülék sorszám. Maga a $ fenntartott név a CBM rendszerben, ilyen programnevet nem is lehet adni.

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
floppy lemez tartalmának kilistázása

Miután kilistáztuk lemezünk tartalmát, már be is tölthetjük a játékunkat a következő utasítással: LOAD "program neve",8,1 majd RUN

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
játék betöltése és elindítása floppy lemezről

Nem kell megijedni, egy-egy program betöltése akár több perc is lehet.

Kezdetben a ,1-et többen a lemeztartalom betöltésekor is megadják, ezzel „rosszul” adjuk ki a parancsot: LOAD "$",8,1
Ilyenkor a fotón látható érdekesség jelenik meg. Ez nem hiba, csak a CBM rendszer ezt nem tudja értelmezni (pontosabban másként értelmezi), ugyanis a parancssor végén látható ",1" karaktersorozat arra utal, hogy a fájl arra a memóriacímre töltődjön be, amiről eredetileg kimentésre került. Amennyiben ezt a ,1-et elhagyjuk, a lemeztartalom betöltése a BASIC munkaterület kezdetére történik. A fotón látható érdekesség pusztán azt jelenti, hogy a fájl (adott esetben a lemez katalógusa) a videomemóriába töltődött be.

Érdekesség, hogy a LOAD "programnév",8,1 helyett a LOAD "programnév",8,8 ugyanazt eredményezi. Úgy tűnik, a ",1" helyen a parancsértelmező nem a konkrét számot, hanem csak az adott paraméter meglétét ellenőrzi. Ezt kihasználva gyorsabban be tudjuk írni a betöltés parancsát.

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
hibásan beírt lemeztartalom beolvasása, a ,8 után a ,1 is lett használva

Több teljeslemezes játék esetén elegendő ez a parancs: LOAD "*",8,1 vagy az előzőekben említett LOAD "*",8,8 majd a RUN (ha esetleg nem indulna el magától).

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
balra: 1570, 1541 redőnyös, 1541 karos, 1541C középen: 1571, 1541/II, 1581 jobbra: 1551

lemezformázás
Egy floppylemezt, mielőtt használni szeretnénk, formáznunk kell. Ne feledjük, hogy a Commodore 1541, 1541C, 1541/II, 1551, 1570 lemezmeghajtók egyfejesek, ami azt jelenti, hogy a lemezeknek csak az egyik oldalát használják (mindig az alsót). Ezért ezekben a meghajtókban a lemezeket meg lehet fordítani és mindkét oldalra lehet programokat felírni (mint a kazetták A és B oldalára). Csak ne feledjük el a másik oldal használata előtt a lemez szélén lévő lyukasztást kialakítani (tükörképeként az eredeti lyuknak).

A Commodore elérhetővé tett olyan lemezmeghajtókat is, amik a lemez mindkét oldalát egyidőben használják (ezek kétfejesek, alul és felül is fejjel), mint a PC-k. Ilyen meghajtótípusok a 1571 és a 1581. A 1571-es lemezmeghajtókat csak Commodore 128 gépek tudják kezelni, legalább is kétfejes módban. Egyfejesként viszont használhatjuk őket 64, VIC-20, 16, 116 (128-nál is, de csak egyfejes módban) és Plus 4-es gépekhez is. Ez esetben úgy működnek, mint egy normál 1541-es.

A 1581-el más a helyzet, mert ez valójában egy 3,5" DS-DD-s meghajtó. Hasonló az Amiga és PC-s számítógépekhez, viszont bármelyik 64, VIC-20, 16, 116, Plus 4 és 128-hoz használható. Érdekessége, hogy ennek a lemeznek a kapacitása 3160 blokk. Nem sok játék készült erre a kapacitásméretre, de azért fellelhető jó pár.

Formázási parancs: OPEN 15,8,15,"N0:GAME-A,01":CLOSE 15 ahol a GAME-A a lemez neve (jelen példában az -A az oldalt is jelenti) és a 01 a lemez sorszáma. Természetesen, ezeket tetszőlegesen lehet módosítani. A formázás kicsivel több idő, mint egy perc. Ha túl hamar visszakapjuk a READY-t és a hajtásjelző LED gyorsan villog, akkor nagy valószínűséggel fejhibás a meghajtó. A ,8 itt is a készülék sorszáma.

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
floppy lemez formázása

A Commodore floppy fejhibáról bővebben itt olvashat: Commodore 1541, 1541C floppy meghajtó fejhiba.

Egy mondat erejéig kitérnénk a kétfejes Commodore 1571-es floppymeghajtókra, vagy éppen ezek beépített változatára a Commodore 128D és DCR típusokban. Sokan vásárláskor, megtaláláskor örülnek, hogy az egyoldalas Commodore 64-es lemezek tökéletesen működnek ezekben a meghajtókban. Viszont elfeledkeznek a kétoldalas lemezek kipróbálásáról, ismét egy harminc éves hozadék, aminek következtében 50% esélyünk van a felső fej működésére. Erről bővebben itt olvashat: Commodore 1571, 128D, 128DCR floppy meghajtó fejhiba.

magnó kezelése
A Commodore magnók között kétfajta modellt különböztetünk meg, egyik a 1530-as vajszínű, ami kifejezetten 64 és 128-hoz való (és a korai CBM gépekhez is), másik a 1531-es fekete színű, ami kifejezetten a 264 sorozatú (16, 116 és Plus 4) számítógépekhez csatlakoztatható. Természetesen ezekből a magnókból is készültek clone verziók. Amit tudni illik róluk, hogy mindegyik magnó kompatibilis az összes Commodore számítógéppel, csak használatukhoz szükségünk lehet csatlakozó átalakítóra.

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 1530 és 1531 magnó
Commodore 1530 és 1531 magnók

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 1530 - 1531 magnócsatlakozó átalakítók
Commodore 1530 és 1531 magnócsatlakozó átalakítók


Magnóval sokkal egyszerűbb a betöltés, kivéve, ha a fej már el lett állítva pláne, ha egy kazettán minden játék más fejállással lett felvéve. Ebben az esetben a hajunkat téphetjük...

Magnókazetta esetén kétfajta betöltési módot különböztetünk meg. Egyik a normál betöltés, ezek általában a gyári kazetták, amiket csak be kell tennünk és betölteni. A másik az úgynevezett turbós játékok. Ezekhez a játékokhoz előbb be kell tölteni egy turbó programot, pl. az ABC-TURBO-t, majd ezt követően jöhet a játék betöltése. Ennek annyi az értelme, hogy a játékok betöltési ideje töredéke a normál betöltésnek. Persze minden betöltés előtt a turbó programot is be kell tölteni.

Ezt a turbó programot anno legtöbben a kazetta A és B oldalának elejére is felvették. Nem kellett mindig előre tekerni, majd a játék állásához, hanem egy másik kazettáról is be lehetett tölteni azt. A legelegánsabb megoldás egy olyan turbó program használata, ami Cartridge-on található, így minden bekapcsoláskor automatikusan betöltődik a turbó program és már csak a játékot kell betölteni.

Magnóról való betöltés parancsa: LOAD majd RUN (gyári kazetták esetében többnyire a programok maguktól elindultak betöltéskor). LOAD után vissza kell kapnunk az induló képernyőnket a játék nevével. Ez visszajelzés arra, hogy éppen melyik játékot töltjük be.

Amennyiben betöltéskor nem kapjuk vissza a kezdőképernyőt a játék nevével, akkor vagy nem vagyunk a program elején, vagy a fejállásunk rossz.

Még egy gyakorlati észrevétel, a 30 éve most bekapcsolt magnók szinte mindegyike használhatatlan a hajtószíjak megnyúlása és a szalagtovábbító gumigörgők elszennyeződése miatt. Sok esetben a szalag hajtó kuplung csúszása és az előzőekben leírt gumigörgő elöregedése miatt is lehetnek gondok lejátszás közben. Ezek együttes hibái úgy vehetők észre, hogy a kazetta nem csévél, vagy csak nehézkesen, rosszabb esetben a szalagot is begyűri a gumigörgő. Használat előtt érdemes ezeket a magnókat beküldeni felújításra.

Óva intünk mindenkit a magnó bekapcsolt állapotú számítógépen történő cserélgetésétől. Aki tudja miért, az érti ezt, aki meg nem, az ne is tudja meg. Lényeg, hogy egy bekapcsolt számítógépre eszközöket csatlakoztatni szigorúan TILOS! Ellenkező esetben sokat találkozunk.

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
Commodore 64C és 1541/II lemezmeghajtó, 1530 magnó

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
magnókazetta betöltése és elindítása

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 16, 116, Plus 4, 128 első lépések
Az ABC-TURBO indulóképernyője

joystick
A Commodore joystickok mindegyike kompatibilis az összes Commodore számítógéppel. Mindegy, hogy pl. 16, 64, vagy Amigával szeretnénk használni, mindegyik géphez használhatóak. Annyi kikötéssel, hogy a 264-es sorozathoz (16, 116 és Plus 4) szükségünk lesz egy csatlakozó átalakítóra. Sajnos, ezeket a joystickokat már nem gyártják. Új gyártású, „Arcade karú és tűzgombú” joystick-okat még lehet kapni. Ezek teljesen jól működnek, annyi hogy alakjukat és fogásukat meg kell szokni.

A joystickok között két alapvető elven működő kapcsolást különböztetünk meg, egyik a lapérintős (ez a halk mozgású), míg a másik a rúgós (kattogós mozgású). Javításukhoz alkatrészeket már nem gyártanak, így alkatrészeket csak meglévő, „elromlott” joystickokból lehet kinyerni.

A lapérintő egyik meghibásodása, hogy maga a kis lapocska (amit nyomunk), elreped, rugalmasságát elveszíti és így kevésbé érintkezik. Rugós esetben a rugó (amit nyomunk), megnyúlik, vagy elpattan. Ez utóbbi esetben az is gondot jelent, hogy a rugót mozgató érintkezőlap mozgó részén a galvanizálás elkopik, így annak vezetőképessége megszűnik. Mostanában sokszor tapasztaljuk, hogy joystick-unk kattog, mégsem megy valamelyik irány, vagy tűzgomb. Javítani a komplett irány, vagy tűz egység cseréjével lehet, de kérdés, hogy amit kibontunk az is meddig fog még működni?

Joystick vásárlást, csak úgy javaslunk, ha viszünk magunkkal egy számítógépet és konkrétan azon próbáljuk ki. Ellenkező esetben, csak pénzkidobás lehet a vásárlás, aztán vitatkozhatunk az eladóval... ilyen hirdetéseknél elszaporodott a „teszteletlen” kifejezés.

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore joystick-ok
Commodore joystick-ok

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 16, 116 és Plus 4 joystick csatlakozó átalakító
Commodore 16, 116 és Plus 4 joystick csatlakozó átalakító

Commodore 128
A Commodore 128 család számítógépei között három géptípust különböztetünk meg. Egyik a normál 128 névre hallgat, mely design-ben a Commodore 64C gépházra hasonlít. Ez csak maga a gép és nem tartalmaz egyéb beépített kiegészítőket, mint floppydrive, és tápegység.

Másik a 128D, ami egy műanyagházas kivitel, ez egy hordozható változat. A billentyűzet az aljára rögzíthető és van egy kihajtható műanyag hordfüle. Ebbe a gépbe már egy 1571-es floppymeghajtó és a tápegység is be van építve. Kivitel alapján olyan, mint egy asztali fekvőházas PC.

Harmadik a 128DCR, ami fémházas kivitelű, ez szintén olyan, mint egy asztali PC, de nem hordozható. Ez a verzió is tartalmaz beépített 1571-es floppymeghajtót és tápegységet. A CR rövidítése „cost-reduced”, azaz költségcsökkentett kivitel. A D-től eltérően, ami szó szerint egy 1571-est tartalmaz a saját floppy paneljával, addig a DCR-ben a floppy elektronikát integrálták az alaplapra és jó pár alkatrészt is összevontak, takarékosság (mármint előállítási költség takarékosság) céljából.

A Commodore 128-as számítógépcsalád mindegyike alapból tartalmaz egy 128, 64 és CP/M módot. Három önállóan is működő számítógépként. Sajnos az üzemmódok között nem lehet átjárni. Induláskor meg kell határoznunk melyik üzemmóddal szeretnénk dolgozni. Alaphelyzetben a 128-as üzemmód indul. Ebben az üzemmódban, ha beírjuk GO64 parancsot és nyomunk egy RETURN-t, majd Y-t, akkor a gépünk áttér 64-es üzemmódra. Van egy másik módja is a 64 mód elérésének, bekapcsoláskor tartsuk nyomva a C= gombot és máris 64-ben leszünk. A CP/M üzemmódot egy gyári floppy lemez segítségével lehet aktiválni. A lemez behelyezését követően kapcsoljuk be a számítógépet és már töltődik is a CP/M operációs DOS rendszer. Egy CP/M lemezt a védelmi sys fájl miatt nekünk még nem sikerült lemásolni. Ezért azt érdemes valakitől megvenni gyári lemezként. A GEOS lemezek már másolhatóak, sőt létre is hozhatóak, szabadon változtatva azokon.

Azt azért érdemes tudni a Commodore 128-ról, hogy bármennyire is hirdették, nem kompatibilis a Commodore 64 számítógéppel. Ez azt jelenti, hogy lesznek olyan játékok, amik nem fognak működni 64-es módban. Ez esetben nincs más megoldás, ha nagyon szeretnénk azzal a játékkal játszani, hogy beszerzünk egy valódi 64-est is.

Arra is figyeljünk, hogy a billentyűzet 64-től eltérő gombjai 64 módban inaktívak lesznek. De ez érthető, hisz három önálló számítógépet kapunk egy házban és nem három átjárható, kompatibilis rendszert.

A 128-as család tudja a 80 oszlopos módot is, és sokan megfeledkeznek a 40/80 Display gomb esetleges benyomódásáról, ekkor Compozite (Video), Chroma-Luma (S-Video) módban csak egy üres képernyőt fognak látni bekapcsoláskor. Ez teljesen normális jelenség, egyszerűen ki kell nyomni a gombot és resetelni kell a gépet.

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 128 boot screen  Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64 boot screen
Commodore 128 és 64 boot screen

Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore GEOS 1.5 és CP/M 3.0 lemez  Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore DEMO lemezek
Commodore GEOS 1.5 és CP/M 3.0 lemezek, DEMO lemezek

Commodore Szerviz és Restaurátor | 2020 Commodore Szerviz 128 -as reklám
A 2020-as karácsonyra készített Commodore 128-as család reklámja


Commodore Szerviz és Restaurátor | Commodore 64, 64C, 64G, SX-64, VIC-20, VC20, 16, 116, Plus 4 és 128 első lépések


bejegyzések, posztok
RetrObright
billentyűzet ceruzás grafitozása!?
gumilábak elöregedése
Plus 4 magyarosítása
Amiga 3,5" DS-DD lemezek halála
Commodore 5 1/4" DS-DD lemezek
DS-HD floppy lemezek használata Commodore Floppy meghajtókban
Amiga gyári floppy lemezek állapota
1541, 1541C floppy meghajtó fejhiba
1571, 128D, 128DCR floppy meghajtó fejhiba
Amiga 600, 1200 Delay és BPF meghibásodása
Delay és BPF beszerzése, helyettesítése
Lúgos akkumulátor CR2032 elemre cserélése
műsorok
tudatosság
disztribució
Commodore Szerviz és Restaurátor | Cloanto distribútor
Commodore Szerviz és Restaurátor | Hyperion distribútor


2730 Albertirsa, Vasút utca 14. | ny: HÉTFŐ, KEDD, CSÜTÖRTÖK, PÉNTEK 10:00-16:00 (szerdán, hétvégén és szünnap ZÁRVA, szerdán gépügyelet)
f: CommodoreSzerviz | e: info@commodoreszerviz.hu | t: +36 53 370 092

Commodore Szerviz és Restaurátor Copyright © 2018

csoportoldalak Napraforgó Szoli, PillePilla, SQIN Kozmetika, Rendszer Z